Els Museus de Sitges ara també en Blog

Aquesta és la història de com un petit municipi, allunyat de la gran Barcelona, es va convertir en centre del modernisme i referent del mercat de l’art del canvi de segle.

Durant l’Edat Mitjana, Sitges fou la vila més important de la costa catalana entre Barcelona i Tarragona. El millor port natural d’aquest tram de costa, que no en té, i el port del Penedès. Un nucli organitzat al voltant del turó del castell,  l’actual ajuntament, i envoltat per una muralla que el protegia. Meitat pagesos -dedicats a la producció de la reputada malvasia- i meitat mariners, els seus habitants van quedar durant segles sota el domini de la Pia Almoina de Barcelona, que en va bloquejar el desenvolupament fins al segle XIX, mentre d’altres viles prenien el relleu i es feien grans, com Vilanova, anomenada sovint a l´edat mitjana i moderna Vilanova de Sitges.

A les acaballes del segle XIX, Sitges era un poblet blanc, pagès i mariner, que gairebé tenia més fills a Cuba que aquí. 

Els pintors luministes locals; l´arribada casual de Santiago Rusiñol, i darrera d’ell, de Ramon Casas, Miquel Utrillo i Charles Deering, va situar el nom de Sitges a l’avantguarda de l’Art i el col·leccionisme. La vila, ben comunicada per terra per primer cop a la història gràcies al ferrocarril, s´erigí en meca del modernisme i després del noucentisme.

Els pintors Ramon Casas i Santiago Rusiñol / Museus de Sitges
Els pintors Ramon Casas i Santiago Rusiñol / Museus de Sitges

Rusiñol i els seus amics van atreure-hi  un conjunt de pintors, escultors, músics i intel·lectuals que hi van deixar una forta petjada, mantinguda fins els nostres dies gràcies al generós llegat del Cau Ferrat a la vila, llavor de la qual van néixer els Museus de Sitges.

Iniciat al 1893 i culminat al 1894, el Cau Ferrat, la casa-taller de l’artista polifacètic que va ser Santiago Rusiñol, esdevingué el punt de trobada del modernisme i s´enriquí amb obres de Ramon Casas, El Greco, Pablo Picasso o Ignacio Zuloaga, a més de les obres del mateix Rusiñol i les seves riquíssimes col·leccions de ferro, vidre i ceràmica.

A partir del 1910, i com a conseqüència de la negativa de Rusiñol a vendre el Cau Ferrat al milionari, artista i col·leccionista nord-americà Charles Deering, Miquel Utrillo bastí al costat del Cau Ferrat el gran i eclèctic conjunt de Maricel, amb una magnífica pinacoteca i col·leccions d’arts decoratives, que acabaren al Art Institute of Chicago.

El Palau i el Museu de Maricel / Museus de Sitges
El Palau i el Museu de Maricel / Museus de Sitges

La part de terra de Maricel, coneguda com Palau de Maricel, on Deering hi tenia les col·leccions, fou llogada per la Generalitat Republicana i adquirida als anys cinquanta per l’ajuntament.

Des del 1970, el Museu de Maricel, la part de mar del conjunt, acull la també rica col·lecció artística del Dr. Jesús Pérez Rosales, curulla de peces d’estil romànic, gòtic, renaixentista i barroc i d’escultura catalana d’estil modernista i noucentista. Fou Pérez-Rosales qui recuperà les pintures murals de Josep Maria Sert que havien acabat a Nova York. Actualment, les millors obres d´aquesta col·lecció es presenten al Museu de Maricel juntament amb una selecció del Fons d’Art de la Vila de Sitges. També formen part de les col·leccions els objectes mariners recollits per Emerència Roig i Raventós, donats pel seu germà Josep després de la mort prematura del primer gran estudiós de la marineria catalana.

El quart element dels Museus de Sitges fou el Museu Romàntic Can Llopis. Un edifici neoclàssic de 1793, ubicat fora de les antigues muralles sitgetanes, que avui permet evocar la vida a la Catalunya del romanticisme i mostrar la col·lecció de nines antigues de Lola Anglada, una de les millors de tota Europa.

Des del 2011, la Fundació Stämpfli-Centre d’Art Contemporani acull, una col·lecció amb obres d’una seixantena d’artistes d’arreu del món, vinculats al moviment de la Nova Figuració, amb peces des dels anys 60 fins a l’actualitat.

El Consorci del Patrimoni de Sitges administra també Can Falç, una antiga casa de comerciants marítims situada al Passeig de la Ribera i propietat de la Diputació de Barcelona, amb l’objectiu de rehabilitar-la i adequar-la com a centre d’interpretació de la història de Sitges.

Les sales de la Fundació Stämpfli / Museus de Sitges
Les sales de la Fundació Stämpfli / Museus de Sitges

La crisi sanitària del 2020, ha motivat l’equip professional del Consorci del Patrimoni de Sitges a obrir aquest Blog, com una nova via per apropar l’art sitgetà a tots els públics, amb la voluntat de mantenir-lo en el futur com un espai obert i col·laboratiu, on la gent que hi treballem pugui comunicar més i millor l’Art i la Història que ens apassionen, i els petits secrets de la vida quotidiana dels museus.

Esperem que en gaudiu.

Crèdits fotogràfics

© Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges

Publicat per Pere Izquierdo

Faig de director gerent en funcions del Consorci del Patrimoni de Sitges

10 respostes a “Els Museus de Sitges ara també en Blog

  1. Una magnífica iniciativa‼️‼️ Digna de tot l’equip que dirigeix, treballa i colabora en totes les tasques dels Extraordinaris Museus de Sitges‼️

    Una abraçada ber forta a tots ell@s desitjant-los salut, força i que aviat puguem tornar a obrir físicamen les portes d’aquestes obres d’ART.
    ENS EN SORTIREM ‼️‼️‼️

    M'agrada

      1. Gracias de verdad. Hoy he desayunado leyendo este primer artículo. Aunque soy pintora también soy historiadora doble vocación y mi hagan espiritual son los museos,templos, iglesias donde jugaba de niña y me perdía de adolescente.

        Liked by 1 person

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: